ugotuj coś
Logo

Topinambur, słonecznik bulwiasty

Topinambur, słonecznik bulwiasty

1 gwiazdka2 gwiazki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek brak ocen
Loading...
Dodaj opinię
Udostępnij
Styczeń 1, 2021 9:58 pm Autor:

Kategorie:

Topinambur, słonecznik bulwiasty (łac. Helianthus tuberosus L.) nazywany również ziemniakiem kanadyjskim. Roślina ta pochodzi z Ameryki Północnej, do Europy sprowadził ją Krzysztof Kolumb. Od wieków służy ludziom jako pokarm i mimo, że został zapomniany na lata znów powraca do naszych kuchni. Dzięki wielu składnikom odżywczym jest bardzo ceniony w szczególności wśród ludzi chcących dbać o swoje zdrowie. Bulwa topinamburu stanowi jego część jadalną, która zawiera dużą ilość składników odżywczych m.in. inulinę, aminokwasy, białka, witaminę C i witaminy z grupy B, makro- i mikroelementy w tym żelazo, potas, wapń, selen.

Właściwości i zastosowanie:

Roślina ta wspiera pracę układu trawiennego i zapobiega infekcjom układu moczowego, chroni również przed chorobami sercowo – naczyniowymi. Poprzez regularne spożywanie topinamburu można wzmacniać układ odpornościowy, szczególnie zalecają go osobom po przebytych ciężkich chorobach, w okresie rekonwalescencji.

Ze względu na swoje zdolności zmniejszające poziomu cukru we krwi, zalecany jest również osobom z cukrzycą typu 2. W bulwach topinamburu obecna jest inulina, która daje uczucie sytości, zmniejsza poczucie łaknienia oraz ułatwia i reguluje wypróżnianie. Warto topinambur włączyć do diety jeśli zależy nam na zgubieniu kilku zbędnych kilogramów. Najwięcej przydatnych składników, znajduje się tuż pod skórką rośliny. Dlatego zaleca się dokładne wyszorowanie bulwy i gotowanie lub smażenie jej ze skórą.

Topinambur to roślina bogata w witaminę B1, która sprzyja utrzymaniu zdrowia psychicznego i wpływa na poprawę nastroju, potas w niej zawarty stabilizuje ciśnienie krwi.

Jak jeść topinambur, słonecznik bulwiasty:

Ugotowane bulwy świetnie sprawdzą się jako zastępstwo ziemniaka, można z nich zrobić frytki smażone na głębokim oleju oraz ugotować zupę krem.

Wykorzystać go można również do sporządzenia sałatek lub surówek, lub zamarynować na zimę :). Niektórzy spożywają go na surowo, w takiej formie lepiej obrać go ze skóry. Topinambur dostępny jest również w zielarskich i ze zdrową żywnością jako sok lub produkt zawierający sproszkowane bulwy.

QR Code

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Zobacz również